دراپ شیپینگ چیست؟

نظام نوین کالایی که از دست تولیید کننده می رسید به دست مصرف کننده.قبلا واسطه گر های زیادی بودند که کالا را از تولید کننده می خریدند و به عمده فروش بعدی می دادند و در سطح شهر و کشور پخش می شد که در نهایت به دست مغازه دار ها میرسید و آن ها هم با مقدار سودی آن کالا را به مصرف کننده می فروختند.

اما نظام نوین توزیع کالای اینترنت به آن دراپ شیپینگ می گویند که یک تک واسطه دارد که صاحبان وب سایت یا پنل های پلتفرم ها هستند که کالا را به صورت عمده از واسطه اول که تولید کننده یا تامین کننده دریافت می کنند و داخل پلنفرم هاو وب سایت های شخصی خود با سود بیشتری به مصرف کننده می فروشند.

بنابراین مزایای دراپ شیپینگ به قرار زیر می باشد:

1:کم هزینه و کم ریسک:

نیازی به سرمایه گذاری اولیه برای تولید و خرید محصولات وبسایت ندارید و ریسکی بابت این موارد متحمل نمی شوید.

2:نسبتا سریع و راحت:

با داشتن یک وبسایت و یا سوشال مدیا و تولید محتوا و مارکتینگ، به راحتی می توانید محصولات خود را آنلاین بفروشید.

آزادی در انتخاب محصولات دراپ شیپسنگ ، آزادی در انتخاب تولید کننده ها، آزادی در نحوه ی مارکتینگ محصولات تان.

3:وجود تامین کنندهای بسیاری برای این کار:

تامین کننده های بسیار زیادی هستند که تمایل زیادی دارند با دراپشیپر ها یعنی با شما به عنوان یک دراپ شیپر همکاری کنند
چرا؟ چون در این حالت تامین کننده ، تمام فوکوسش رو روی تولید و تامین محصولات با کیفیت می گذارد و مارکتینگ و بازاریابی محصولاتش رو به عهده دراپ شیپر ها می گذارند.

4:وجود بستر های آنلاین و دیجیتال برای دراپ شیپینگ:

دراپ شیپینگ، توسط بسیاری از ایکامرس پلتفرم ها و وبسایت ساز ها از جمله پلتفرم قدرتمند شاپیفای ساپورت می شود.هر کدام از پلتفرم های شاپیفای و وردپرس معایب و مزایای خودشان را دارند. اما برای اولین بار شاپیفای با پلتفرم قدرتمند و ساده ای که دارد، دراپ شیپینگ را برای کمپانی های دراپ شیپ، بسیار ساده کرد. اما در یک وبسایت وردپرسی با وجود اینکه پلاگین ووکامرس یک پلاگین رایگان می باشد، پیچیدگی های خودش را دارد و نیاز به دانش برنامه نویسی می باشد. بنابراین اگر از کد نویسی دانش کمی دارید و زمان برای تان مهم است توصیه ی ما استفاده از پلتفرم شاپیفای برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی تان بر پایه ی دراپ شیپینگ می باشد.

در صورتی که فروش محصولات خود را به روش سنتی انجام می دهید، زمانی که حجم سقارشات بالا رود، ادامه کار سخت و گیج کننده خواهد بود. اما در روش دراپ شیپینگ، بیشترین زحمت فرایند اماده سازی سفارش برعهده تامین کننده است و شما مشکل چندان زیادی نخواهید داشت.


تمام مزایایی که برای دراپشیپینگ بر شمردیم باعث جذابیت این مدل برای شروع یک فروشگاه آنلاین می شود، یا برای کسانی که می خواهند تنوع محصولات شان را بیشتر کنند. اما همانند تمام راه ها، دراپ شیپینگ هم معایب خودش را دارد. به طور کلی، راحتی و انعطاف پذیری با هزینه همراه است. در ادامه تعدادی از معایب این شیوه را می بینید:

معایب دراپ شیپینگ:

1. سود کمتر

سود کمتر یکی از بزرگترین معایب دراپ شیپینگ در یک محیط بسیار رقابتی است. به دلیل اینکه شروع کار با آن راحت است و هزینه های شروع نیز کمتر ستند، بسیاری از فروشگاه ها در حال رقابت بر سر بهترین قیمت فروش هستند تا درامدشان را بیشتر کنند. به دلیل اینکه سرمایه کمی را در این مسیر به کار گرفته اند، پس سود کمتری را برای رشد بیشتر در نظر می گیرند.

معمولا، این نوع فروشندگان وب سایت هایی با کیفیت و پشتیبانی مشتری پایینی دارند، با استفاده از این فرصت می توانید تجارت خودتان را از دیگران متمایز کنید. اما این کار باعث نمی شود تا مشتریان دست از مقایسه قیمت ها بردارند. این افزایش رقابت اعث آسیب احتمالی به سود می شود. خوشبختانه، راه حل های مختلفی برای کاهش این مشکل وجود دارد مثلا با تمرکز بر روی یک موقعیت و محصولات و آماده کردن آن ها برای دراپشیپینگ.

2. مشکلات فهرست موجودی

اگر تمام محصولات تان را ذخیره کنید، می توانید به راحتی بررسی کنید کدام محصولات تان موجود هستند. اما زمانی که از انبارهای مختلف محصول تهیه می کنید، که آن ها برای دیگر افراد نیز محصول آماده می کنند، به روز کردن موجودی محصولات یکی از کارهای هر روزه است.

خوشبختانه این روزها، اپلیکیشن های زیادی وجود دارند که شما را با تامین کنندگان مرتبط می کنند. بنابراین دراپشیپینگ با یک کلیک سفارش محصول را برای تامین کننده می فرستد و در لحظه می تواند موجودی آن ها را چک کند.

3. پیچیدگی حمل و نقل

اگر با تامین کنندگان زیادی کار می کنید – همانند اکثر صاحبان تجارت الکترونیک – محصولات موجود در فروشگاه اینترنتی شما از طریق تعدادی از dropshippers های مختلف تهیه می شود. این هزینه حمل و نقل شما را پیچیده می کند.

برای مثال یک مشتری سه آیتم مختلف را سفارش می دهد که همه آن ها را باید از تامین کنندگان مختلف تهیه کنید. برای ارسال هرمورد باید سه هزینه حمل و نقل مختلف پرداخت کنید. اما این شیوه ارسال برای مشتری اصلا مناسب نیست. حتی اگر پرداخت این شیوه ارسال منطقی باشد بررسی خودکار این محاسبات سخت تر است.

4.خطای تامین کنندگان

آیا تا به حال بخاطر اشتباهی که تقصیر شما نبوده است سرزنش شده اید، اما در هر صورت باید مسئولیت اشتباه را بر عهده می گرفتید؟

حتی بهترین تامین کنندگان دراپ شیپینگ نیز دچار خطا می شوند – خطا هایی که شما مجبورید بر عهده بگیرید و عذر خواهی کنید و تامین کنندگان کم کیفیت یا متوسط دارای خطا های بی پایان هستند، حمل و نقل و بسته بندی با کیفیت پایین که می توانند به اعتبار کسب و کار شما آسیب برسانند.

5. محدودیت سفارشی سازی و برند سازی

بر خلاف محصولات سفارشی یا چاپی، dropshipping به شما کنترل زیادی بر روی محصولات نمی دهد. اغلب، محصولی که از این شیوه به فروش می رسد توسط تامین کننده طراحی و برندسازی شده است.

برخی از تامین کنندگان می توانند تغییرات شما را بر روی محصول اعمال کنند اما باز هم بیشترین کنترل را بر روی محصول دارند. هر تغییر یا اضافات در محصول نیازمند حداقل سفارش است تا برای تولید کننده مقرون به صرفه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *